Springen en hupsen


2 mei 2017
Kommee
Springen en hupsen

Afgelopen weken mocht ik les geven aan kinderen van groep 6/7 van een plattelandsschool. Ik wilde deze kinderen elke dag tenminste een les buiten geven, niet alleen voor de frisse lucht, maar vooral om met je hele lijf te leren. Ik ben de laatste jaren overtuigd geraakt van de positieve effecten van bewegend leren. Het doet wat met de hersenstructuur van kinderen en het stimuleert de executieve functies.

De eerste vraag die kinderen me ’s ochtends stelden was: “Krijgen we vandaag buiten les?” en de tweede vraag: “Welke?” Ze waren heel gemotiveerd en wilden graag meewerken om deze les goed te laten verlopen, ook al wisten ze heel goed dat een buitenles niet buitenspelen is, zoals in de pauze. Ik ging niet alleen voor de blije oogjes, maar wilde dat ze buiten echt verder kwamen in hun ontwikkeling van dat vak. Een les voor buiten voorbereiden geeft veel extra mogelijkheden!

Goede ideeën voor het vak rekenen kun je bekijken in de filmpjes van Meester Niels. Door bewegend de tafels te oefenen ervaren de kinderen al springend en hupsend dat leren veel leuker wordt en veel  sneller gaat. Een meisje uit mijn groep verwoordde dat heel mooi: “Ik had nooit gedacht dat ik na deze buiten-rekenles twee –voor mij- nieuwe tafels kon leren!”

Het is heerlijk wanneer kinderen de ruimte hebben en elkaar minder irriteren. De frisse lucht doet goed en het geluid kan weg, dit is heel fijn voor overprikkelde kinderen. Dit merkte ik tijdens het voeren van dialooggesprekken tijdens de les Engels. Normaal geeft dit veel herrie, omdat het geluid van al die gesprekken niet goed weg kan. Buiten hoor je alleen wat geroezemoes.

Door een les buiten te geven, bied je de kinderen even een ‘loopje’, zodat ze daarna in de klas weer geconcentreerd  verder kunnen werken.

Ik ben fan van bewegend leren en dat kan het beste buiten. Gebruik je plein en plan elke week een paar lessen buiten. Het breekt de dag en de opbrengsten zijn beter dan wanneer je binnen zou blijven en de kinderen zittend leren.

Wil je ook overtuigd raken, lees het onderzoek ‘Fit en vaardig op school’ uitgevoerd door onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Universiteit Groningen. Hierin kun je lezen hoe kinderen uit de middenbouw na twee jaar meer te bewegen tijdens de lessen taal en rekenen, een leerwinst behaalden van 5 maanden.