Momento


5 juli 2017
OinO-Advies

Momento komt, kunnen nu Snappet en Gynzy de deur uit?

Vandaag had u wellicht weer een dag, waarbij in de strengende hitte kinderen boven hun boeken, schriften of tablets gebogen zaten. En u ’s avonds tot de ontdekking bent gekomen dat u morgen toch nog even wat terug moet pakken wat vandaag nog niet helemaal beklijfde. Volgend jaar geeft u wellicht dezelfde les, maar wordt het u net even wat makkelijker gemaakt.

Er wordt door de uitgeverijen en leveranciers namelijk hard gewerkt aan Momento; het online platform dat vanaf de start van het nieuwe schooljaar voor iedereen beschikbaar is. Wat is de waarde van dit systeem en is het te vergelijken met Snappet? Lijkt het op Gynzy iPads, Rekentuin of Taalzee? En waarom is het gratis? De afgelopen weken kreeg ik vaak dezelfde vraag. Tijd voor een antwoord, voor iedereen beschikbaar.

Momento geeft straks het antwoord van de uitgeverijen om het voor leerkrachten gemakkelijker te maken om digitale verwerkingssoftware te gebruiken. Het maakt daarbij niet meer uit welke uitgeverij de software heeft ontwikkeld; zij hebben met elkaar de handen ineengeslagen. Heeft u een taalmethode van Zwijsen en rekent u met Noordhoff? Dan nog heeft u voldoende aan één platform. Momento geeft daarbij inzicht in de vorderingen van de leerlingen op het moment dat het u uitkomt. En hoewel Momento zelf kosteloos beschikbaar is, heeft u natuurlijk wel de licenties van methodische software nodig.

Heeft u beiden? Dan kunt u straks eenvoudig inzicht krijgen in alle vaardigheidsscores en resultaten van de leerlingen. In dat opzicht is de vergelijking met andere aanbieders van tabletonderwijs snel gemaakt. Echter is er een belangrijk verschil. Het idee van tabletonderwijs, zoals dat aangeboden wordt, is niet alleen dat de leerkracht sneller wordt en meer inzicht heeft in resultaten en dat leerlingen lesstof op niveau krijgen aangeboden; het geeft de leerkracht ook concrete handvatten om effectiever om te gaan met de instructie tijdens de lestijd en daarbuiten (blended).

Echter op alle scholen waar ik de afgelopen tijd kwam en ernaar vroeg, bleek dat van dat laatste nog weinig terecht was gekomen. Leerkrachten juichen de voordelen van ‘tabletonderwijs’ massaal toe, maar de stap naar inzicht in leerlijnen wordt er niet mee gemaakt. Sterker nog, deze raakt verder uit zicht, omdat de leerkracht nog minder dan voorheen na hoeft te denken over zijn aanbod.

Daarin redeneert Momento anders; het inzicht in resultaten stimuleert de leerkracht actief na te denken over een passend vervolg. Dat kan versnelling of herhaling zijn of een verdieping. Met een ander aanbod, een afwijkende instructie of gewoon door nog eens even samen te kijken wat er nu precies misging. Voor de school die deze stap wil maken, is inzicht in leerlijnen noodzakelijk. Heb je dat? Dan ga je aan Momento veel plezier beleven. En anders kom je er straks snel achter dat je op dat gebied met elkaar nog een stap te zetten hebt. Dus wat doe jij deze zomer? De nieuwe bestseller van Saskia Noort, wordt het Esther Verhoef, misschien wel Meester Mark of toch de handleiding van Pluspunt Digitaal?