Van Crea-Bea’s naar kunstenaars in de groep. Deze tips helpen je!


10 oktober 2017
OinO-Advies

Door: Gerreke Gierveld en Brenda van Rijn

98% van de kleuters scoort briljant in het bedenken van creatieve oplossingen. Volwassenen daarentegen lijken die vaardigheden niet meer te bezitten; slechts 2% van de volwassenen is een briljante creatieve denker.

Haal je inspiratie uit mooie plaatjes op Pinterest of Instagram? Geniet je daarna van het namaken van deze leuke ideeën?
Niets mis mee, natuurlijk. Je bent een echte Crea-Bea.
Geef je daarna een eigen nieuwe twist aan het oorspronkelijke idee? Dan kun je jezelf een kunstenaar noemen.

De definitie van creatief denken gaat verder dan de Crea-Bea imitatie. Het SLO definieert creatief denken als volgt:
Creatief denken en handelen is het vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke maar toepasbare ideeën voor bestaande vraagstukken te vinden. Hierbij horen onder andere het denken buiten gebaande paden en een ondernemende, onderzoekende houding. Creatief vermogen wordt het sterkst ontwikkeld in een rijke leeromgeving waarin kinderen gestimuleerd worden om zelf oplossingen te bedenken.

Wil je creatief denken en handelen door kinderen in je groep bevorderen? Gebruik de volgende tips:
- Geef voldoende individuele denktijd aan de kinderen in je groep, voordat ze samen gaan overleggen.
Kinderen leren door imiteren. Als ze meteen oplossingen van anderen zien en horen, schakelen ze systematisch hun eigen creatieve vermogen uit. 
- Geef de kinderen een opdracht en laat ze zelf bedenken met welk materiaal ze aan deze opdracht willen werken. Voorbeeld van een opdracht zou kunnen zijn: maak een huis voor Kikker. Om de jonge kinderen wat richting te geven, zou je ze uit 3 soorten materiaal kunnen laten kiezen (bijvoorbeeld  zand, takken of verf). 

Succes!