Mobiel leren met augmented reality


17 oktober 2017
OinO-Advies
Augmented reality

Geschreven door Ondernemer in Onderwijs: Jeroen Rougoor

Om ons heen zien we steeds vaker allerlei augmented reality (AR) toepassingen verschijnen.
Maar wat is dan het verschil tussen virtual reality (VR) en AR? 
AR is een techniek waarbij je de echte wereld verrijkt met een virtuele toevoeging. Bij virtual reality kijk je via een VR-bril in een nieuwe werkelijkheid. Dat kan een digitaal gemaakte wereld zijn maar ook een 360 graden foto of film. 
Deze keer zoom ik in op AR. Met een app op je smartphone of tablet heb je toegang tot de wereld van AR. Denk bijvoorbeeld aan de dino plaatjes van de Albert Heijn, of aan de nieuwste app van Ikea, waarmee je al het Zweedse meubilair virtueel in je eigen huis plaatst. Waarschijnlijk heb je ook weleens gehoord over een van de populairste augmented reality app’s; Pokémon Go

Welke kansen biedt AR voor het onderwijs? 
Een leuke app voor jonge kinderen is de app Quiver. In deze app kunnen kinderen een kleurplaat inkleuren en deze, inclusief de gekozen kleuren, tot leven wekken.
Een ander mooi voorbeeld zijn de augmented reality boeken. Informatieve boeken met een extra toevoeging door middel van AR. Je kunt bijvoorbeeld informatie over dinosaurussen lezen en ze vervolgens over tafel laten lopen. Een van de meeste recente en waarschijnlijk ook meest indrukwekkende AR-toepassingen van dit moment is de app MeasureKit. Met deze app kun je allerlei zaken opmeten maar ook hoeken berekenen en zelfs de inhoud van het aquarium achter in het lokaal bepalen.

Er komen steeds meer leerzame apps die leerlingen zullen inspireren en waarmee ze zelfstandig aan de slag kunnen gaan. AR biedt zeker kansen voor het onderwijs.