Mobiel leren met augmented reality – deel 3


30 november 2017
OinO-Advies
Mobiel leren - deel drie
Mobiel leren - deel drie
Foto Jeroen

Geschreven door Ondernemer in Onderwijs: Jeroen Rougoor

In mijn vorige publicaties beschreef ik diverse mogelijkheden om met augmented reality (AR) jouw lessen te verrijken. Deze keer informeer ik je graag over de app ‘Curiscope’.

Als eerste in Nederland kon ik op het Nationale Congres 2017 van OinO-Advies rondlopen in het t-shirt van Curiscope.
Op het shirt zie je allerlei witte blokjes staan in de vorm van een skelet. Met de speciaal hiervoor ontwikkelde gratis app (iOS en Android) kun je deze blokjes scannen. Wat er daarna gebeurt is geweldig! Je duikt namelijk met je smartphone virtueel in het lichaam van de persoon met het t-shirt aan. Je ziet het hart kloppen, de longen ademhalen en de maag en darmen het voedsel verwerken! Door op de witte bolletjes te klikken duik je nog verder het menselijk lichaam in en voor je het weet sta je tussen de witte en rode bloedlichaampjes.

Maar dat is nog niet alles. Voor een paar euro kun je een Virtual Reality bril aanschaffen. Plaats de smartphone in de bril en vervolgens zwem je bijna letterlijk tussen de witte en rode bloedlichaampjes door. De impact hiervan is toch vele malen groter dan wanneer je dit onderwerp behandelt vanuit een methodeboek, hoofdstuk 4 - paragraaf 2, ‘de bloedlichaampjes’.

AR biedt zeker kansen voor het onderwijs en de app ‘Curiscope’ is hier wederom een mooi voorbeeld van. Er komen steeds meer leerzame apps die leerlingen zullen inspireren en waarmee ze zelfstandig aan de slag kunnen gaan.