Mobiel leren – deel 4: mixed reality via Aryzon


22 januari 2018
OinO-Advies
Aryzon

Geschreven door: Jeroen Rougoor

In mijn vorige publicaties beschreef ik diverse mogelijkheden om met augmented reality (AR) en virtual reality (VR) jouw lessen te verrijken. Deze keer informeer ik je graag over een mixed reality toepassing.

Wat was ook alweer het verschil tussen AR en VR?
Augmented Reality (AR) is een techniek waarbij je de echte wereld verrijkt met een virtuele toevoeging. Dit kun je waarnemen via je tablet of smartphone. Bij Virtual Reality kijk je via een VR-bril in een nieuwe werkelijkheid.

Microsoft heeft een tijd geleden de HoloLens uitgebracht. Een bril waarmee je 3D animaties in de werkelijkheid om je heen kan projecteren. Deze HoloLens kost op dit moment 3000 dollar. Via Kickstarter kwam ik bij Aryzon terecht, een Nederlandse startup. Aryzon is een combinatie van de Microsoft HoloLens en de Google Cardboard en wordt voor slecht €30 aangeboden. De Aryzon bril was ook op de techbeurs CES in Las Vegas aanwezig.
De Mixed Reality bril is van karton en ontwikkeld door studenten van de Universiteit Twente.
De kartonnen bril komt als vouwpakket binnen. Vind je het vouwen van de bril lastig, download dan eerst de app (Apple of Android) op je smartphone. In de app vindt je de vouwinstructie uitgelegd in een filmpje.

In tegenstelling tot de Google Cardboard, kijk je bij de Aryzon bril niet rechtstreeks op het scherm van je smartphone. Je smartphone zit aan de onderkant van de bril en via een spiegel en een Fresnel lens wordt het beeld van je smartphone op een half transparant kunststof plaatje geprojecteerd.
In dit filmpje wordt het uitgelegd.
De mogelijkheden van de smartphone zijn op dit moment nog te beperkt, daarom wordt er bij de bril een ronde target meegeleverd. De app herkent deze target en zorgt ervoor dat de animatie wordt geprojecteerd. De mogelijkheden in de Aryzon app zelf zijn op dit moment ook nog beperkt, maar de eerste stappen met deze betaalbare Aryzon bril zijn gezet.

Wederom een mooi voorbeeld. Ook mixed reality toepassingen bieden kansen voor het onderwijs.
Er zullen steeds meer leerzame apps ontwikkeld worden die leerlingen zullen inspireren en waarmee ze zelfstandig op ontdekkingsreis kunnen gaan.