Een iPad bij de kleuters


6 februari 2018
OinO-Advies

Geschreven door: Eveline Kaleveld

Bij de kleuters kun je een iPad heel goed inzetten! Ik laat je graag kennismaken met een aantal manier waarop je dit kunt doen.

In de grote kring
Wanneer je de iPad met een speciale kabel aansluit op het digibord, kun je met de hele klas kijken naar wat er op het scherm van de iPad te zien is. Dit is handig als je bijvoorbeeld een app wilt introduceren. Het kan ook van pas komen bij het gebruik van een app met een verhaal, bijvoorbeeld de app van Boer Boris gaat naar zee. In deze app kunnen de kinderen een eigen voorstelling opnemen. Dit is natuurlijk leuk om op het digibord te laten zien, zodat de hele klas kan meegenieten!

In de kleine kring samen met de leerkracht
Wanneer je met een klein groepje kinderen aan de slag wilt gaan met een app kun je dit in een kleine kring doen. Het is wel belangrijk dat je als leerkracht goed bedenkt waarom je welke app wilt gaan gebruiken, want ook ontwikkelingsmateriaal is heel belangrijk!

Als je eenmaal een app hebt gekozen, kun je met drie á vier kinderen om de iPad heen gaan zitten.
Bijvoorbeeld als je aan de slag gaat met de app ‘Klankklas’. In deze app gaat het om klanten, je moet bijvoorbeeld aangeven waar je de r van roos vooraan hoort. De plaatjes die de woorden symboliseren worden niet uitgesproken door de app. Daarom ben jij als leerkracht heel belangrijk, jij moet namelijk die woorden uitspreken voor de kinderen. En je hebt meteen een goed observatie moment voor je leerlingen.

De kleine kring leent zich ook heel goed om een app aan een klein groepje kinderen te introduceren.
Je kunt ze op weg helpen met de app zodat ze daarna zelf aan de slag kunnen gaan.

Tijdens het spelen en werken
Tijdens het spelen en werken kan een iPad ook heel goed ingezet worden! Bijvoorbeeld wanneer kinderen zelfstandig aan het spelen en werken zijn en voor de Ipad hebben gekozen op het kiesbord. Natuurlijk is het als leerkracht wel belangrijk dat je van tevoren bedenkt met welke apps de leerlingen aan de slag mogen gaan.

Een belangrijk uitgangspunt om met apps te werken tijdens het spelen en werken vind ik dat kinderen vrij zelfstandig kunnen ontdekken wat ze moeten doen. Dit kan je bijvoorbeeld bereiken door gebruik te maken voor een app met gesproken uitleg of door de app te introduceren in een van je kringen.

Een handig hulpmiddel tijdens het spelen en werken vind ik ZuluDesk. Hierin kun je organiseren hoe lang een leerling met een bepaalde app mag spelen. De leerling kan niet zelf stoppen met de app en werkt/speelt met de app die jij voor hem/haar hebt gekozen, ideaal!

Een leuke app om tijdens het spelen en werken te gebruiken is bijvoorbeeld de app ‘Feed the monkey’. Hierin is de leerling bezig met tellen en hoeveelheden.

Nu ben ik wel benieuwd… hoe zetten jullie apps in de klas in?